Verreikende Verrijking...

Ons geniet dit baie..!

Hallo allemaal!

Hier weer een bericht vanuit Rietfontein, Pretoria. We hebben het hier nog steeds ontzettend naar onze zin - heel gezellig met elkaar! Ook beleven we allerlei mooie dingen, lees maar mee!

Deze week is onze stage begonnen. Ik ben maandag in Graad 3 van de Dirk Postmaschool geweest. Dit is te vergelijken met onze groep 5. De kinderen waren allemaal erg enthousiast over ons als Hollandse studenten en we kregen echt ontzettend veel ‘drukkies' (= knuffels).

Ik was erg verbaasd over de uniforms, de lessen die hier echt nog allemaal klassikaal zijn en over de weinige visuele ondersteuning. Toch waren de leerlingen erg tevreden en zaten ze met een glimlach achter hun verouderde tafels! Deze week ben ik ook nog 2 dagen in Graad 1 (groep 3) geweest. Ook een leuk maar erg klein klasje. Ze krijgen hier echt van jongs af aan al veel huiswerk, dat heel braaf wordt gemaakt. Gisteren was het op onze school de eerste officiële ‘Lentedag'. De kinderen mochten voor deze ene keer in hun eigen kleren naar school, mits zij deel hadden genomen aan de traditionele muntlegging en konden bewijzen dat ze iemand een weldaad hadden gedaan. Er was een markt en heel veel spelletjes - echt een vrolijke boel, heerlijk!

Ook kregen we afgelopen week de mogelijkheid om 2 universiteiten hier in Pretoria te bezoeken. Eerst naar de ‘Groenkloofcampus' waar alleen maar onderwijsstudenten studeren en een dag later naar de hoofdvestiging waar ook de andere opleidingen zijn. Die campussen waren GRÓÓT - bij de laatste waren zelfs 40.000 studenten ingeschreven! We hebben echt genoten en veel geleerd van de dagen daar. Ook bewees de Afrikaanse gastvrijheid zich steeds weer, zo kregen we leuke uitnodigingen van studenten die we eigenlijk nog maar net kenden. Ons contactnetwerk breidt zich hier binnen ‘no time' uit!

Naast stage en de andere activiteiten proberen we hier ook zoveel mogelijk van het land te zien. Zo hebben we gisteren hier een berg beklommen. Die wandeling was echt heel indrukwekkend, het gebied was namelijk net 2 dagen getroffen door een bosbrand - soms smeulde het verkoolde gebied nog na. We bewonderden karkassen van verbrande dieren en zagen verderop hoe (een soort) bevers hun gebied weer aan het ‘restaureren' waren. Als souvenir hebben we van dit gebied lange stekels van de stekelvarkens hier meegenomen...

En trouwens, alles gaat hier op z'n Afrikaans; oftewel op z'n elfendertigst - de mensen slenteren en men is echt zo van ‘moenie worrie nie, alles sal reg kom..!' Wíj zijn echter nog steeds behoorlijk Nederlands - gebruik je ruimte zo efficiënt mogelijk - oftewel met z'n 7en in onze gehuurde Hyandai Atos en met z'n 4en in een pashokje J!

Ik wil het graag nog weer even zeggen - wat leuk om alle reacties, berichtjes enz. uit alle hoeken van het land te lezen. Fijn dat jullie meereizen en meeleven, dat waardeer ik echt! Onze foto's staan sinds vandaag ook online, een kleine selectie maar vast genoeg om jullie (een beetje) jaloers te maken! Kijk hiervoor op:

Heel veel groetjes,

Corine

gerlinde

wat moooooi zeg... fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.. suc6!!

nels

Geweldig! nou dat jaloers is wel gelukt hoor!;)
Geniet ervan!
Hier inmiddels in grunn begonnen, ook iets om jaloers op te zijn ;)
Take care! liefs!

roelien shreurs

hai corrine ik heb je bericht gelezen erg fijn dat je het zo naar je zin hebt de hartelijke groeten uit markelo ik blijf je reis verslag volgen doei

Jenniek

Heaj meiss!

Klinkt goed allemaal! Ben tot nu toe 's avonds niet thuis geweest, vandaar mijn afwezigheid op Skype,.
Ma veel succes verder en geniet ervan!
SpreekJ! Lfz

Annelies

Ha Co,

Super meid dat je het zo naar je zin hebt! Erg leuk om je verhalen te lezen! Loop jij ondertussen ook in schooluniform rond?
Veel plezier

Groeten

Jan, Hanneke en Tim

Ha Corine
We hebben samen je verhaal gelezen. Spannend daar!
En we hebben je mooie foto's bekeken.
We hopen nog samen te skypen voordat de kleine
dudie wordt geboren!!! Nu wordt het steeds spannender!! liefs van de familie uit de van Heekstraat

Géke

Ha Corine,
T is erg leuk om al je belevenissen te lezen! Lijkt mij heel leuk daar! Geniet er lekker van. Groetjes!

Janet, Gerrit en Jurgen

Hoi, hoi,

Wat super leuk om je ervaringen te lezen, en wat bijzonder. Ga jij ook nog in uniform?
We hebben ook de foto's bekeken, en jaaaaaaahhhhhh, het is gelukt wij zijn jaloers!!!!!

Groetjes de buren

Berna

Hey Corine ik heb je reisverslagen gelezen,
en je foto's bekeken. Wat ziet het er onyzettend leuk uit, en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt,
blijf je zeker volgen

tante Riet

Hallo Corine, leuk om met je mee te reizen naar je verreikende verrijking. (zelf verzonnen?) Komt in 't mooie woordenboek. 'Drukkies' ook een woord om te onthouden. Ouders, vrienden en bekenden maken op deze manier gratis wereldreizen. Bedankt. Heimwee bij dierbare thuisblijvers wellicht. Groetjes, doe je best en het allerbeste!

Corine

Supertrotse tante geworden van DAAN! Wat ben ik ontzettend blij! Nu benieuwd naar foto's enneh...ik zou 'm baie graag even vasthouden... Jammer dat dit nog niet kan via de webcam!

Berna

Hallo Corine, lees net dat je weer tante bent geworden, gefeliciteerd met je neefje Daan.

Bram ter Harmsel

Haaa Corine!
Helemaal super zeg, die reisverhalen vanjou! echt leuk wat je allmaal meemaakt, en ziet! Bijzonder!
De foto's zijn ook helemaal te gek!
En uiteraard gefeliciteerd met je nieuwe tantezeggertje!

Heel veel plzier daar nog verder!
Groeten Bram

herman schreurs_4@hotmail.com

hai corrine ik hoop dat allesgoed met je isleuk dat je weer tante bent geworden .dat je wilde dieren hebt gezien is ook ontzettend gaafwat een belevennis is in het echt de groetjes uit markelo ik blij je volgen doei