Verreikende Verrijking...

Read now - experiences of Mam Corine in Louis Trichardt!

Trouwe meereizigers!

Heel, heel veel te vertellen over mijn ervaringen in het Afrikaanse binnenland! De afgelopen 11 dagen was ik in Louis Trichard (noordelijk Zuid-Afrika) - wat kun je in die kortetijd veel beleven. Neem de tijd en geniet met me mee ;)!

Op maandag zijn we 's morgens vroeg vertrokken, op weg naar ons avontuur in Venda! We wisten niet wat ons te wachten stond, waar we terecht zouden komen, hoe de school zou zijn enz. De weg ernaar toe was mooi - de snelweg loopt door de pure natuur, geen dorpjes o.i.d.! De vegetatie veranderde geleidelijk, in Venda is het nl. een stuk droger en warmer dan hier in Pretoria. Ook zagen we onderweg apen, kudu's én gestrande aanhangwagens die véél te vol waren geladen. Rond de middag waren we bij de 1e school - Mahonisi Christian Learning Centre. Juichende zwarte kinderen, knuffelende Big Mama's en overal rood stuifzand - maar goede 1e indruk! Daarna naar ons ‘huisje', een appartementje op ongeveer 30 km. afstand van de school. Dat viel ook alles mee, speciaal voor ons wilden de bewoners voor 11 dagen ergens anders wonen - zodat wij daar konden verblijven. Allemaal best luxe; keuken, badkamer, woonkamer en slaapkamer. Tja, wel afgezien van met z'n 3en in een 2persoonsbed en om de beurt stroom óf water - het was uniek als we dat tegelijk hadden! De andere meiden zaten overigens wel in een gastgezin en hebben daar ook heel wat meegemaakt...

Vanaf dinsdag begon de pret - we hebben echt een leuke stage gehad op de Mahonisischool. Ik voelde me helemaal in m'n element tussen die heerlijk enthousiaste zwarte lieve kindertjes! Omdat de leerkracht ‘busy' was met ‘reports' heb ik hele dagen lesgegeven. De kinderen kennen nu veel Hollandse ‘songs', hebben een ‘Hollandboek' gemaakt en elke dag vertelde ik ze a.d.h.v. een plaat een Bijbelverhaal over de wonderen van Jezus - dat heeft voor mij persoonlijk bijzondere ervaringen opgeleverd... De tijd daar ging echt snel! Natuurlijk, de eerste dagen vroegen we ons af in ‘welke wereld we nu weer beland waren' maar al gauw werd dat omgezet in genieten en eigenlijk nog wel langer willen blijven... Elke morgen was er een ‘prayer' op de school. Alle kinderen gingen dan heerlijk zingen en swingen onder begeleiding van ritmisch handgeklap, geweldig! ‘k Heb er leuke filmpjes van, ook als zij mij (MaM Corine) hun liedjes aanleren J! Het personeel had wel rare (Afrikaanse) gewoonten, vergaderen onder schooltijd, ‘even' boodschappen doen = klas alleen laten enz. Trouwens, de kinderen daar hadden echt voor mij onuitsprekelijke namen (Nkatèko, Mtwanano, Khanyisa) maar dat heeft juist ook weer bijgedragen aan alle plezier met de kinderen daar. Stiekem mis ik ze best wel..!

Wat je ook absoluut meegemaakt moet hebben - een kerkdienst in Zuid-Afrika! En dan in 'n kerk met alleen maar zwarte mensen, die zingen récht vanuit hun hart! En die ontzettend gastvrij zijn, een tolk voor je regelen, met en voor je bidden, je bijna uithuwelijken aan hun zoons (!), competitie spelen tijdens het ophalen van collectegeld en dit alles minstens 3 uur volhouden. Die zondag hebben we bij de andere meiden in het gastgezin doorgebracht en daar ook (letterlijk) wat geproefd van de cultuur daar. Wel weer een ervaring. Maar op culinair gebied prefereer ik dan toch maar de NL eetgewoonten ;)!

In NL wanen jullie je nu in pepernoten, hoge laarzen, bibberen van de kou en nog genieten van ‘t herfszonnetje! In Louis Trichardt kon de temperatuur per dag gigantisch verschillen - was het de ene dag 44C, 2 dagen later kon het dan zo 21C zijn!? En dan zag je de kinderen op school echt met mutsen, dekens etc. Terwijl ik in T-shirt voor de klas stond - tja, 't is maar wat je vanuit huis uit gewend bent...

Nu zijn we sinds donderdag weer in Pretoria, dat voelde echt weer een beetje als thuiskomen! Maar daar heeft het stapeltje post dat me verwelkomde ook zeker aan bijgedragen, heel leuk - bedankt allemaal! Gelukkig komt er ook eindelijk wat van mijn post naar jullie aan, 't zal mij benieuwen of uiteindelijk alles aankomt! Vanaf as. maandag hier weer voor de klas op de Dirk Postmaschool, ben benieuwd hoe de kinderen reageren op onze ‘comeback'! Ook weer even overschakelen van lesgeven in 't Engels naar Afrikaans. Pretoria is trouwens erg mooi, het wordt nu echt lente hier. Stel je voor, mooie, lange lanen met aan beide zijden bloeiende paarse Jacarandabomen (moet je echt eens op ‘googlen'!), stralend weer en 100% genietende mensen, waarvan ik er 1 mag zijn! Best wel lentekriebels hier, of zouden die ook komen door het feit dat ik over D.V. 3 weken alweer op Schiphol sta..? Nog maar een korte tijd dus hier maar...onverwachts tussendoor nog wel een lang weekend in het Krugerpark!

Jullie zien wel, ik had veel te vertellen over verreikende ervaringen hier! Leuk dat jullie meelezen en ‘baie, baie dankie' voor alle reacties, post, mails en Skypegesprekken vanuit allerlei hoeken des vaderlandsch...!

Soet wees daar ;)!

Corine

PS: Op veler verzoek hier nog een keer de link naar onze gezamenlijke foto's, ook leuke van Kaapstad!

https://www.google.com/accounts/ServiceLogin?passive=true&go=true&continue=http://picasaweb.google.nl/lh/viewAlbum?uname%3D116543659851107918959%26aid%3D5513098523894746833&service=lh2

Reacties

Reacties

Inazonnebelt

Soet wees daar,zal hier wel lukken hoor!
Dit geld ook voor jou daar,maar aan je verhalen te lezen ben jij wel soet
Geweldig leuk om te lezen hoe enthosiast jij bent
Geniet nog vanalles wat er nog komen gaat
Groetjes Ina Zonnebelt

Géke

Ha Corine,
Leuk om je verhalen te lezen! T is idd een hele belevenis zeg! Geniet de laatste 3 weken nog lekker!

Nelline

Heeej!

Geweldig weer joh!
Kkan niet wachten tot ik al je verhalen hoor!
Zullen wij ook n keer skypen, ik weet niet wat voor tijd handig is?
Ik ben wederom jaloers!
Thanks voor je kaart! hij is top!:D
Wederom ENJOY!!
Liefs!

Berna

Hey Corine, wat ontzettend enthousiast schrijf je weer,super gewoon , vind het zo ontzettend mooi voor je wat je daar mee maakt.Zie je over 3 weken . Geniet nog even. Groetjes Berna

Corina

Heej girl,

Thanks voor je post, leuk n een keer uit Afrika;) Super dat je het zo naar je zin, de tijd zal wel omvliegen! Nog een nieuwtje uit Holland, ben sinds 18 oktober de trotse tante van Arie-Jan! Hij is zo lief, kan ook niet anders natuurlijk;-)
Enjoy every moment, k zag dat er al 79% om is!
We schrijven nog!
Liefs Corien

Anneleen

Ik heb de reactie per ongeluk bij je vorige Blog geplaatst... Moet je daar maar ff zoeken;-)

xx

Len

Co!
Wat geweldig allemaal :)
Bedankt voor je kaart, heel leuk!
Heel veel succes & plezier nog de laatste weken in Z-A, maar als ik dat zo lees, gaat dat helemaal lukken!
Ben benieuwd naar ál je verhalen.

Liefs, Len

Juffrou Ellie Knol

Wat heb je een leuke blog! Ik had nog niet eerder gekeken, maar heb alles in 1 keer uitgelezen, zo leuk! Geniet er nog maar heerlijk van!

Gerrit, Janet en Jurgen

He lieve Corine,

nog maar 5 dagen en dan zien we je weer in levende lijve. We zijn erg benieuwd naar je verhalen en foto's. Wat denk je ervan om een avondje af te spreken onder het genot van lepelgebak en vitamine F???

Nog even genieten, alvast een goede reis terug en tot volgende week!

Liefs de buren

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!